středa 6. července 2011

Za zimou do Lednice.

Začíná to jako obvykle. Příjdu ze školy domů, vyzvednu letáky ze schránky, hodím je na stůl a jdu si do pokoje dělat své věcičky :-). Při večeři se pak detailněji kouknu na letáčky. Elektro, reklama na Provident, Lidl... tohle by bylo zajímavý - za 200,- vlakem? Do Prahy? Olomouce? Vždycky jsem se chtěl podívat do "pralesa" (rozuměj lužní lesy plné létajícího svinstva :-) ) tam na jihu na Břeclavsku, tak. O pár dní později jsem řekl o mém plánu ostatním a vyrazil na nákup.
... jak ztroskotaly plány uvnitř :)

Doprava do a z Lednice
- 5:54 Z Velkého Poříčí Sp do Starkoče 6:17
- 6:20 Ze Starkoče Sp do Hradce 6:56
- 7:05 Z Hradce Os do Pardubic 7:35
- 7:39 Z Pardubic EC Smetana do Břeclavi 9:57
- 11:10 Z Břeclavi historickým vláčkem do Lednice cca 11:35
- 16:30 Autobusem z Lednice do Břeclavi 16:48
- 17:02 Z Břeclavi EC Slovan do Pardubic 19:16
- 19:25 Z Pardubic Os do Hradce 19:55
- 20:02 Z Hradce Sp do Starkoče 20:39
- 20:42 Ze Starkoče Sp do Velkého Poříčí 21:09

Mamka se chytla že by prej jela taky. Byla totiž v Lednici "na skok" a tak by se tam ráda podívala s její kamarádkou znovu. Ségru taky akce zaujala, ale říkala že by radši jinam. Můj plán byl dojet do Břeclavi, vypůjčit si za 160,- kolo u Českých Drah a vzít to na kole třemi státy až k samotnému trojmezí,soutoku Moravy a Dyje a zároveň nejnižšímu místu na Moravě. Jenže prejže rejže. Meteorologové začali postupně měnit předpověď na neděli ze slunečna přes polojasno, zataženo až na výstrahu na silný a trvalý déšť s možným výskytem povodní. To bych tam asi těžce dopadl - na kole za deště, navíc v těch lužních lesech se to má tendenci rozlejvat i bez povodní :-). Nuže změna plánů a jedu taky do Lednice. A přidává se k nám nakonec i ségra s její kamarádkou. Inu zabalit, dobrou noc, nezapomenout nastavit budíka a hurá na jih!

Ráno chvíli před pátou už po ránu přede mobil. Jako vždy ten první budík zacvaknu a připravím se až zazvoní ten druhej. Pak už vstávám, typické ranní přípravy a hurá na vlak. V 5:54 přesně na čas vyjíždíme. A ihned na úvod dne zjišťujeme jak jsou České Dráhy na dnešní den připravený. U prvního průvodčího zjišťujeme že mu nenahráli novej software a tak s poukázkama za přepravu které nám mají vyměnit za jízdenku ČD NET přestupujeme ve Starkoči do Hradce. Tam už jsme u dalšího průvodčího úspěšnější a po jednom telefonátu na nějakou jejich helpline nám vydává vytoužené jízdenky.
Jízdenka za 199,-
Cestou do Hradce nesmím opomenout Foursquare ani Gowallu. I když tady ty mayorství maaacovi asi těžko sežeru, hlavně když má ve Smiřicích reservé :o). To už příjezd do Hradce a přestup na osobáček do města perníku. Tady jsem se docela obával aby se nám couráček nezpozdil. Přeci 4 minuty na přestup nejsou moc a vlak Eurocity asi na osobáky nečeká :-). Nakonec ale dobrý - přijel na čas, tak honem přesedat, naskočit do kupé a směr Břeclav.

Kritéria vlaku EC - EuroCity
- mezinárodní vlak
- vozy 1. a 2. třídy
- jídelní vůz
- skupinové řazení ( 1.třída pak jídelní vůz a nakonec 2.třída)
- oddílové (kupé) i velkoprostorové vozy
- klimatizace všech vozů
- zastavuje pouze ve významných městech
- nezastavuje na více než 5 minut
- personál mluví více jazyky stejnak i písemné informace
- průměrná rychlost přes 90km/h včetně zastávek
- vlak jede přes den ( 6:00 - 23:00 )


Ostatně bylo to pro nás všechny trochu zážitek. Tímto typem vlaků jsem ještě nikdy nejel a to ostatně ani nikdo z nás ( ségra jela pinďolínem, ale to se nepočítá :-) ). Pokoušel jsem se chytit ve vláčku signál na GPSce, ale bohužel bez úspěchu. Chtěl jsem totiž zjistit rychlost jízdy vlaku, ale co už. Zkusím to ještě cestou zpátky, třeba se GPSka umoudří. Mezi Pardubicema a Břeclaví vlak stavěl akorát v České Třebové a Brňákům. V České Třebové bylo na nádraží skoro mrtvo, ale zas je to železniční centrum Česka, tak tam něco stavit musí :-).

Zajímavá byla také tunelová etapa a klikatice mezi Blanskem a Brnem. Zrovna tam jsem něco potřeboval zajistit přes mobilní internet a tak signál vyskakoval spolehlivě. Jen co jsem se pustil znovu do načítání další stránky, přišel další tunel :-). V tomto typu vlaků je také restaurační vůz a tak ho šli holky vyzkoušet a já měl na chvíli klid. Po příjezdu do Brna jsme také zahlédli jeden hodně starej vláček do Kuřimi.

Z repráků nám to už hlásí že se máme připravit k výstupu a pán hlasatel se s námi také loučí - dál už České Dráhy raději nejezdí :-). Máme hodinu času a tak se jdeme projít po Břeclavi.
Já chci to ucho! :D
Nejdříve si skočím něco koupit neb flašku s pitím se zapoměl doma a tak si v Albertu nadohled kupuji Twixky a jedno černé palivo s kofeinem ;-). A jelikož ještě času máme stále dost, tak frčíme okouknout zámek.
Zámek Břeclav
Ale za zmínku stojí taky i místní kostel.
Kostel v Břeclavi
V 11:10 už sedíme v našem historickém vláčku který se s obrovským vrzáním dává do pohybu. Maximální rychlost je sice 60km/h ale vzhledem k velkému rachotu se zdá že rychlost je přímo kosmická.

Perlička: Historický vlak do Lednice "žhářem". To by pak jízda byla přímo pekelná :-).

Ve vlaku navíc taky ani neplatíme nic navrch neboť to je vlak Českých drah. Jo a jen tak mimochodem - je to "Hurvínek" kdyby jste ho hledali :-). V Lednici vystupujeme a já letím se kouknout na jízdní řády. Jak jsem si myslel tak jiné než historické vláčky sem nejezdí. Ostatně aby proč když je tady konečná a Lednice je hlavní cíl turistů.
Nádraží Lednice
Z nádraží po pár fotečkách vyrážíme na zámek. Holky to chtěj vzít původně jiným směrem, ale než je stihnu ukorigovat na červenou TZ, tak se stačí zeptat nádražáka který mé obavy potvrzuje. příchod na zámek kolem fontány a jedné kešky když už jsme tady :-). Máme ale vyhladověno v žaludku tak hurá do Obecního domu na oběd. Musím uznat že ta Svíčková byla dobrá. V 13 hodin po zaplacení ještě kouknout na autobus odkud nám to pojede. Poté opět hurá na zámek.
Zámek Lednice i s překážkou.
K pokladně je i přes parádní nepřízeň počasí ukrutná fronta. Já se posléze odpojuji a jdu si dát procházku s deštníkem k Minaretu a po pár keších. Cedit začíná víc a víc ale i tak nás v parku pochoduje celkem dost. Krátká zastávka v pekle a pomalu a jistě k Minaretu.

Minaret
Minaret
- 60 metrů vysoká
- 302 schodů
- vstupné 40,-
- původně měl stát v areálu kostel, jenže se kníže s poddanými neshodl na místě a tak tu kníže na truc nechal postavit minaret
- Měla tu stát celá mešita, ale díky pohyblivým pískům se od plánu upustilo.
- postaven roku 1804

Je tady Minaret i keš. Obvykle spíš dřív letím za keškou a pak obhlížím památku, ale dnes jsem to udělal jinak a dřív vylezl nahoru. A vyplatilo se - během pobytu tam nahoře se Alláh smiloval :-) a přestalo pršet. A celkem bylo docela i dobře vidět a tak jsem se trošku zorientoval v týhlectý placce.
Placka z minaretu
Sešup dolů a hurá za keší. Ano - po dešti bývá tráva mokrá, zvláště ta vysoká tak se trošku smočim cestou k ní. Po odlovu hurá dál. Cestou od minaretu dál zámeckým parkem potkávám mamku s její kamarádkou. Pak už vidím jen dva zavřené mosty a přemýšlím co ještě do těch 16:30 podniknu. Tak ještě notnou chvíli kličkuju parkem.
Pár kousků :o).
Posléze přichází pořádný slejvák a tak zalezu do bývalých koníren. Ostatně je tu i Aquárium Malawi, ale "no money no funny" a navíc stejně už moc času není tak přesun na náměstí na bus kde se s ostatními scházíme a jedeme do Břeclavi.
Autobus je ostatně jedinný dopravní výdaj navíc. Jel i vláček, ale ten jel o hodinku a půl dřív než jsme potřebovali. V Břeclavi na autobusáku hromadný výstup a přesun na nádraží kam přijíždí náš zpáteční vlak z Bratislavy. GPSku si nechávám zapnutou a překvapivě ve vlaku ani nechcípne takže mám hezký záznam zpáteční trasy.
Ostatně rychlost vlaku se pohybovala okolo 80 km/h (projíždění městy) do 140 km/h. Jen v oblasti okolo Blanska jel trochu pomaleji. V Pardubicích rozloučení s EC a přestup na osobáček. Chvíli jsme hledali nástupiště 1A respektivě hlavně ten vlak který tam byl pěkně zastrčený. V Hradci další přestup na spěšňák a ve Starkoči opět to samé. Po deváté hodině příjezd do Poříčí.

Kasa na dnešní den
+ Jízdenka ČD NET Lidl = 199,-
+ Vstup na Minaret = 40,-
+ Nákup v Albertu = 30,-
+ Autobus Lednice > Břeclav = 18,-
+ Oběd někde okolo 170,- 
= cca 450,- 

Na závěr bych udělil pochvalu Českým Drahám. I přes kupu přestupů neměl ani jeden z vlaků zpoždění, což mě příjemně překvapilo. I když takhle to asi moc dlouho nevydrží :-). A celý vejlet? Vcelku fajn, akorát jsem se chtěl prostě podívat jinam. Mě ty zámky prostě moc zrovna nelákaj.

Žádné komentáře:

Okomentovat